Steeds meer bedrijven betalen voor adverteren op sociale media. Waarom eigenlijk? Wij Nederlanders willen toch zoveel mogelijk gratis hebben? Onderstaand een aantal vragen en antwoorden over het nut en noodzaak van wel of niet betaald adverteren.
Waarom zou je op sociale media adverteren?
De afgelopen jaren is het aantal social media-gebruikers enorm toegenomen. Het loont dus om op sociale media te adverteren. Een voordeel hierbij is dat je, vergeleken met traditioneel adverteren in bijvoorbeeld de krant of op de radio, beter inzicht hebt in de kosten; het rendement van online advertenties is goed meetbaar. Je kunt je specifieke doelgroep bepalen en kunt zelf bepalen waar en wanneer je wilt adverteren.
Maar het leuke van sociale media is toch juist dat ze gratis zijn?
Bij sociale media draaide het in verleden vooral om organische (gratis) content. Het ging om het delen van informatie aan relaties. Inmiddels zie je steeds meer betaalde content en advertenties op social media. Vooral Facebook doet dat goed. Een groot aantal adverteerders betaalt Facebook hiervoor. Ook voor advertenties op YouTube en LinkedIn wordt steeds in de buidel getast. Betaalde content en advertenties vormen de voornaamste bron van inkomsten voor de aanbieders van sociale media.
Wat is het verschil tussen organische en betaalde content?
De strategie achter betaald en organisch adverteren verschilt. Organisch adverteren is gratis, voor de lange termijn en niet direct gericht op actie of verkopen. Het heeft als doel om de doelgroep aan het merk/product te binden door relevante content aan te bieden. Betaald adverteren is geschikt als je snel een grote groep wilt bereiken met je campagne. Mensen zullen eerder een product kopen of deelnemen aan een workshop of training.
Waarom zou je kiezen voor betaald adverteren?
Met een wervelende tekst en een aantrekkelijk beeld val je meer op tussen de rest van de posts. Facebook plaatst alleen informatie op de tijdlijn die relevant is voor de doelgroep. Facebook let ook goed op ‘sluikreclame’: organische berichten die te wervend zijn. Als de content direct aanzet tot kopen, meedoen aan een actie of workshop, plaatst Facebook het niet op de tijdlijn. Dit dwingt adverteerders om te gaan betalen voor hun advertentie. De beste optie is om organisch en betaald adverteren te combineren. Voor de lange termijn bind je je achterban met organische content en voor het snelle resultaat, bijvoorbeeld een promoties, kun je betaalde advertenties inzetten. In beide gevallen is het slim om een combinatie van sociale media in te zetten.
Hoe valt jouw boodschap het meest op?
Zorg ervoor dat zowel de organische als de betaalde content interessant en relevant is voor de doelgroep. Berichten met beeldmateriaal worden veel vaker bekeken en gedeeld dan die met alleen tekst. Helemaal als de content een filmpje bevat. Storytelling: het vertellen van het verhaal achter een bedrijf, doet het ook goed.
Reactie plaatsen
Reacties