Kenmerken van een goed logo ontwerp
Een logo ontwerp is een zeer belangrijk onderdeel van de identiteit van je bedrijf. Het maakt je bedrijf herkenbaar en het is vaak het eerste van je bedrijf waar een (potentiële) klant mee in aanraking komt. Het laat een bepaalde mate van professionaliteit zien, mits je een goed logo hebt natuurlijk. Waar moet een goed logo ontwerp aan voldoen? Onderstaand heb ik een aantal kenmerken uitgelicht.
1. Maak een simpel logo
Een goed logo ontwerp is simpel. Te veel details geeft vaak problemen. Sowieso is een te gedetailleerd logo veel lastiger te onthouden, maar ook technisch kleven er nadelen aan. Een simpel logo klinkt alsof het heel makkelijk te maken is maar dat is het zeker niet. Een goed logo ontwerp communiceert zo simpel mogelijk de boodschap welke je uit wil stralen met je bedrijf.
2. Het logo ontwerp ziet er op elke schaal goed uit
Een veel voorkomend probleem is dat een logo er niet op iedere schaal goed uitziet. Dit is ook waarom een gedetailleerd logo geen goed idee is. Kleine details zien er misschien prachtig uit op een billboard, maar werkt vaak niet als het logo afgedrukt moet worden op een gadget of visitekaartje? Een goed logo ontwerp moet dus zowel op groot formaat als op een klein formaat er goed uit zien en leesbaar zijn.
3. De keuze voor het lettertype past bij wat je wilt uitstralen
Een logo communiceert, als het goed is, wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld. De keuze voor een lettertype hoort daar uiteraard ook bij. Hierbij is het van belang dat je lettertype goed leesbaar blijft op een klein formaat. Daarnaast is het ook verstandig om je af te vragen of je font past bij je branche. Natuurlijk wil je je onderscheiden van de concurrentie, maar het moet wel gepast zijn. Voor bijvoorbeeld een begrafenisondernemer zou een frivool of speels lettertype zeer ongepast zijn. Misschien vraag je je af hoe je nu een goed, passend lettertype kiest.
4. Uniek
Je wilt opvallen tussen je concurrentie. Daarvoor is het belangrijk om op een positieve manier er uitspringen met je logo. Een logo dat er uit ziet als alle andere logo’s in jouw branche zal niet opvallen. Het is altijd verstandig om te kijken wat de concurrentie doet, maar laat je dus niet te veel inspireren door je concullega’s. Zorg dus voor een uniek logo ontwerp.
5. Tijdloos
Trends zijn leuk, maar meestal van voorbijgaande aard. Beter kun je kiezen voor een tijdloos design dat de tand des tijds zal doorstaan. Dit betekend overigens niet dat een tijdloos design ook een stoffig design is. Je kunt je ook laten inspireren door de huidige trends, maar wel rekening houden met de toekomst. Tijdloos betekend ook niet dat je nooit iets aan je logo kunt veranderen. Een tijdloos design kun je ook prima updaten. Een aantal jaren terug was 3D logo design helemaal in. Vaak compleet met een schaduwen en dergelijke. Toen kwam flat design en waren er veel merken die hun logo een update gaven.
6. Hiërarchie
Hiërarchie is in de design wereld enorm belangrijk. Het is een manier om te laten zien welke informatie belangrijker is dan de overige informatie. Met visuele hiërarchie leidt je het oog van de kijker naar de juiste plek. Dit kun je doen door grootte, kleur en positie.
7. Past het logo bij je doelgroep?
Elk onderdeel van je logo en huisstijl moet aansluiten bij je doelgroep. Een goede research is hierbij van groot belang. Als je een groot budget ter beschikking hebt zou je bijvoorbeeld vragenlijsten kunnen maken en deze door je doelgroep laten beantwoorden. Voor kleinere bedrijven is dat vaak niet haalbaar. Je kan in dat geval online onderzoek doen. Kijk waar je doelgroep zich online bevindt en kijk ook vooral hoe de concurrentie het in de markt doet.
Dit waren een aantal kenmerken van een goed logo ontwerp. Een goed logo ontwerp is enorm belangrijk voor je bedrijf. Het straalt uit waar jij voor staat en geeft je bedrijf een professionele uitstraling. Ben jij op zoek naar een betaalbaar, goed en professioneel logo? Stuur vrijblijvend een mailtje naar info@dutchva.nl.
Reactie plaatsen
Reacties