Meer volgers krijgen op Instagram, hoe pak je dat aan?
Je bent super enthousiast van start gegaan met Instagram maar je hebt nog geen of weinig volgers? Je post mooie pictures en leuke video’s maar je merkt dat ze nauwelijks worden bekeken? Instagram is een superleuk medium om je bedrijf mee op de kaart te zetten. In deze blog geef ik een aantal tips om je Instagram account (verder) te laten groeien.
Tip 1: Instagram account omzetten naar een zakelijk profiel
Met een zakelijk Instagramprofiel heb je de beschikking over een aantal handige voordelen. Klanten kunnen makkelijker contact met je bedrijf opnemen en door handige statistieken, krijg je meer inzicht over betrokkenheid, het aantal volgers en weergaven. Je kan ook bepaalde berichten extra promoten door middel van advertenties.
Tip 2: Reageer op populaire foto’s
Als een foto veel likes heeft, geef dan eens een keer een leuke reactie op de foto. Korte reacties zullen niet gaan werken. Een persoonlijke touch daarentegen, werkt veel beter.
Tip 3: Foto’s liken van je doelgroep
Begin met het liken van (veel) foto’s van je doelgroep. Stel dat jij je richt op accountants, zoek dan op hashtags als #accountant #boekhouding #financiën #belastingen #loonlijst #geld #belastingteruggave. Je vind dan snel een overzicht van populaire en recente posts van accountants. Start met het liken van foto’s. De meeste accounts ontvangen niet veel likes op hun foto’s. Jij krijgt dan ook aandacht en hebt hierdoor kans dat jouw foto’s ook geliked worden.
Tip 4: Post regelmatig foto’s
Zomaar een aantal foto’s delen gaat niet werken. Het is uiteraard veel werk, maar probeer eens 20 tot 25 dagen achter elkaar een foto of video te posten. Als je een keer in een goede vibe zit, kan je zomaar veel afwisselende posts bedenken. Ik werk zelf als Virtual Assistant met een content kalender en maak een brandboard van mijn ideeën in de tool Canva. Als je elke dag iets leuks of informatief post, zal je merken dat je account gaat groeien.
Tip 5: Share 4 Share
Met deze tactiek ga je op zoek naar mensen die actief zijn in dezelfde doelgroep. Je biedt ze aan een foto van hen te sharen in ruil voor een share terug. Vandaar de term ‘share-4-share’. Deze tactiek kan je gebruiken met personen/bedrijven die niet direct concurrenten zijn maar wel dezelfde doelgroep bedienen.
Tip 6: Doelgroepen gaan volgen
Deze tactiek is super effectief: het volgen van de Instagram accounts van je doelgroep. Hoe werkt het? Als jij een account gaat volgen, krijgt de eigenaar van dat account een melding. Vaak zal je daarna ook terug gevolgd worden.
Als je deze manier wilt gebruiken, dien je onderstaande stappen te volgen:
- Vind andere accounts in jouw branche met een groot aantal volgers;
- Bekijk wie zij volgen en volg ook die accounts als ze waardevol voor jou kunnen zijn;
- Je vergroot de kans om terug gevolgd te worden door deze accounts, als je reageert op hun foto’s;
- Kijk dan 1 a 2 weken wie je niet terug volgt en verwijder deze accounts.
Tip 7: Zorg voor een hogere engagement
Betrokkenheid, zorgt voor een hoger bereik van je posts. Hoe meer mensen een foto liken of een reactie geven, hoe sneller het bereik stijgt. Betrokkenheid kan je verbeteren, door zelf ook veel te liken en door adequaat te reageren op posts van je volgers. De kans is dan groot, dat ze jouw foto ook liken of hierop reageren. En dat wil je toch?
Tip 8: Maak gebruik van hashtags
Hashtags worden gebruikt om meer likes te verkrijgen voor je foto’s. Per Instagram bericht kan je maximaal 30 hashtags gebruiken. Zeker in het begin is het raadzaam om deze allemaal in te zetten. Via de website https://displaypurposes.com kan je heel gemakkelijk hashtags achterhalen die geschikt zijn voor jouw bericht en doelgroep.
Tip 9: Populaire posts een advertentieboost geven
Met een zakelijk Instagram account kun je op verschillende manieren adverteren, namelijk rechtstreeks vanuit de Instagram App of via Facebook Advertentiebeheer.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk via de organische manier, nieuwe volgers te krijgen, maar soms kan een betaalde advertentie je account net een kleine boost geven. Bovendien is het voordeel van adverteren dat je post terecht komt bij de doelgroep waar jij je op richt.
Tip 10: Maak gebruik van influencers
Instagram beschikt natuurlijk over een ruim aantal influencers, die in hun eigen niche een actieve achterban hebben opgebouwd. Deze influencers, kan je vragen om een shout-out te doen naar jouw eigen account. Meestal vragen ze daar wel een bijdrage of product voor. Influencers kan je middels Instagram messaging benaderen, danwel via online marktplaatsen als Hulc of Linkpizza .
Veel succes allemaal met de tips!
Reactie plaatsen
Reacties
Wat een geweldige website en leuke blogs!